Askepott er blitt musikal - og kanskje en tanke gal

Julian René Blanckaert (prinsen) og Hanna Margrete Muir (Askepott) har ingen kontaktvanskeligheter.

Julian René Blanckaert (prinsen) og Hanna Margrete Muir (Askepott) har ingen kontaktvanskeligheter. 

Høstens musikal har premiere 24.november.   Kjøp billetter her

Ned med rumpa, opp med humøret og fram med nesa. Noen øver på å sjarmere oss.

- En-to-tre, rumpe, roper Minda Marie Kalfoss. Hun er danselærer og koreograf, og minner elevene om at det ikke er nok å svinge seg med beina. Dansen skal føre mye med seg, for eksempel bakdelene.

Danselærer Minda Marie Kalfoss gir leksjoner på en-to-tre. Til høyre Eline Larsen Tusvik.

Danselærer Minda Marie Kalfoss gir leksjoner på en-to-tre. Til høyre Eline Larsen Tusvik.

Kongen, Lars Nilsen Samuelsen, er nok blitt litt stiv av å sitte lenge på tronen, for nå får han uærbødige tilrop av sine undersåtter:

- Ned med rumpa!

- Sett deg på do, Lars!

Når han endelig treffer den riktige sittestillingen, er monarken ikke snauere enn at han tar den blendende blondinen Eline Larsen Tusvik ved nesen. Raskt gjør hun gjengjeld.

Men ikke ett ord med emneknaggen #metoo, for her øves det på "Tre nøtter til Askepott". Det er forestillingen Katedralskolens avgangselever i Bjergsted setter opp denne senhøsten.

Nora Sandvoll spiller ugle og må heises opp i lufta. Regissør Tomas Alf Larsen påser at hun får det rette løftet i karrieren.

Nora Sandvoll spiller ugle og må heises opp i lufta. Regissør Tomas Alf Larsen påser at hun får det rette løftet i karrieren.

- Vi gjør noe helt nytt i årets musikalprosjekt, siden elevene får en ny tekst og nykomponert musikk å jobbe med, laget spesielt til dem, forteller prosjektleder Berit Aarrestad.

Hun legger til at det er elevene på de tre linjene musikk, dans og drama som lager forestillingen sammen, og de fleste må både danse, synge og spille.

Mange nordmenn greier ikke å fordøye pinnekjøtt eller ribbe før de har fått den østtysk-tsjekkiske, brunlige og falmede filmen "Tre nøtter til Askepott" fra 1973 som forrett.

Bare vent til kostymene kommer på.

Bare vent til kostymene kommer på.

Dramalærer og regissør Tomas Alf Larsen knadde imidlertid det gamle eventyrstoffet i sin egen form da han skrev manuset. Merkelappen det nye verket har fått, er "musikalkomedie", muligens et annet ord for musigal. Arne Hovda har skrevet musikken og er engasjert som lærer i forbindelse med dette prosjektet.

- Hva heter du egentlig?

- Askepott. Hva heter du?

- Prinsen.

Også i ny drakt er Askepott en vakker kjærlighetshistorie. Forestillingen anbefales som en førjulspresang mottakerne ikke risikerer å få vektøkning eller tannråte av. En lett beruselse må man dog regne med, men da bare av den erotisk-estetiske sorten.

Akkurat nå står Hanna Margrete Muir og ser Julian René Blanckaert dypt inn i mikrofonen. Etter auditionen, der elevene skulle spille en håndfull situasjoner, ingen av dem direkte fra Askepott, var ikke regissør Tomas Alf i tvil om hvem som måtte agere kjæresteparet.

- Begge er gode skuespillere og synger bra, bemerker han.

Ingen av turtelduene har lang dramaerfaring. Hanna Margrete litt fra yngre år i en scenegruppe, mens Julian bare hadde spilt fotball og ikke teater før han begynte på dramalinjen i Bjergsted.

- Dette er hektisk, men kjempegøy. Vi lengter etter å komme i gang for alvor, sier Hanna Margrete og Julian nesten i kor. Alvoret inntrer på premieren 24. november.

- Hvis en mann er interessert i deg, later du bare som om du ikke ser ham, så kommer han snart krypende.

Denne visdomsmettede replikken suser over scenen, der bakteppet er pyntet med krigere i kampantrekk og småengler uten klær. Foran dem øver fullt påkledde englebarn så svetten og mascaraen siler.

- En-to-tre og rundt, sååååå, ja. Minda dirigerer hender, føtter og halepartier.

Noen av oss fikk verken Askepott eller jackpot. Da må det være en trøst at Tomas Alf Larsen lover et visst åndelig utbytte av denne forestillingen. I programmet skriver han om den sjarmomsuste damen:

"Selv om hun lever et hardt liv, er hun tro mot sine idealer og tar vare på flokken sin. Ikke langt borte ligger slottet som styres etter eldgamle, inngrodde prinsipper. I kollisjonen mellom de rojale tradisjoner og Askepotts nytenkning blir det synlig for oss alle hva som virkelig betyr noe her i livet."

Det som virkelig betyr noe, er kanskje ikke å få de store rollene. I denne forestillingen spiller tre elever nøtter. Da gjelder det å ikke la seg knekke.

Lars Nilsen Samuelsen (kongen) nasal trakasserer Eline Larsen Tusvik (i rollen som nøtt 3).

Lars Nilsen Samuelsen (kongen) nasaltrakasserer Eline Larsen Tusvik (i rollen som nøtt 3).

Del denne artikkelen på:

 

Hva: Forestilling med avgangselever i fagene musikk, dans og drama på Stavanger katedralskole.

 

Når: Premiere fredag 24. november. Spilles så i helgene til 16. desember, fredager kl. 19 og lørdager kl. 18.

 

Produksjon: Regissør: Tomas Alf Larsen. Koreograf: Minda Marie Kalfoss. Scenografi: Tomas Alf Larsen. Musikalsk leder: Arne Hovda. Kostymer: Marius Kunihiko Lunde. Korinnstudering: Katia Ustyantseva. Vokalinnstudering: Katia Ustyantseva, Arne Hovda og Ådne Sæverud. Prosjektleder: Berit Aarrestad.

 

Historien: Askepott er en figur i folkeeventyr fra mange land, oftest den foraktede yngste datter eller stedatter som moren og søstrene setter til det tyngste og simpleste arbeid i huset. Ved sin godhet og skjønnhet vinner hun prinsen. De eldste versjonene av eventyret finnes i kinesisk litteratur fra 800-tallet. (Store norske leksikon)