- Jeg tryller med lys

- Jeg tryller med lys

- Med lyset spiller jeg på publikums følelser, sier Merethe Maberg.

 

Hun har jobbet med musikaler på Broadway. Nå har Merethe landet i Bjergsted.

Hva gjør du når du kjører følgespot i en Broadway-musikal på turné, når det er 2500 mennesker i salen og trengsel på scenen og når brannalarmen går midt i en sang?
 Det vet Merethe Maberg, nyansatt lystekniker på Stavanger katedralskole i Bjergsted. Nå er oppgaven hennes å designe og avvikle lyset i avgangselevenes musikal "Pippin" fra 1972. Den får premiere 15. november, i dramalærer Lydia Lápidus Radlows regi.

Merethe Maberg forestillingssalen

Nivået elevene viser på "Pippin"-øvelsene smaker litt av Broadway, synes Merethe.

Spiller på følelser

Uansett om Vårherre eller en annen først skrudde på lyset her i verden, skal Gud eller gudene vite at det har vært benyttet til mye rart siden. Merethe hevder bestemt at hun bruker lyset til trylling.

- Lyset skal fortelle en del av historien på scenen. Det skal understreke og vise hva rollefigurene holder på med; det skal skape stemning. Lyset sammen med lyden spiller på følelsene til publikum, så jeg kaller det gjerne trylling, sier Merethe.

Noe av det gjeveste hun har gjort i karrieren var å pønske ut og lage lyseffektene i musikalen "Lion King", nærmere bestemt en versjon som skulle vises i Brasil. I samarbeid med sjefen, den anerkjente lysdesigneren Kyle Chepulis, sørget Merethe blant annet for at skyggebildet av løven Simba sees på bakteppet, sammen med løpende antiloper. I likhet med mye annet i denne mega-musikalen lager synet fukt i øynene og klump i halsen.

Kaptein Sabeltann

Men det var ingen løve som lokket Merethe ut på de skrå bredder, det var en grisk og lydsterk fyr ved navn Kaptein Sabeltann. I Nærheten av piratens farvann i Kristiansand dyrepark, på Hamresanden, vokste Merethe opp, og allerede i 15-årsalderen begynte hun å selge popcorn under forestillingene. Noen år senere var hun sjef for personalet, restaurantene og butikkene rundt figuren som ikke betaler skatt, men røver den.

Senere, under studier i Oslo og i USA ble hun tiltrukket av lyset i teateret, og nå skal hun sørge for illusjoner og illuminasjoner i "Pippin" på Katedralskolen. Verket må ikke forveksles med historiene om den svenske flettejenta som bærer hest og erter politi.

- Jeg er veldig glad i å jobbe med ungdom under utdanning, og nivået er høyt i Bjergsted. Noen av elevprestasjonene smaker litt av Broadway, hevder Merethe.

Trykker på knapper

Først leser hun manus, så prøver hun å tolke det, finne ideen bak, før hun snakker med regissør Lydia om hva de vil få fram. Deretter pønsker Merethe ut hva slags lys som skal brukes; vinkler, farger, mønstre, hvordan lyset skal flyte fra scene til scene, før hun tegner lysriggen og programmerer rekkefølgen på en datamaskin.
 
- Under forestillingen må jeg trykke på en del knapper, for det varierer litt fra forestilling til forestilling hvor lang tid scenene tar, opplyser Merethe.

(Du la merke til det fikse verbalet? Godt, da går vi videre i timen).

Merethe Maberg lysbord

Ikke bare skarpe øyne, men også kvikke hender må en lystekniker ha.

Brannalarm

Tilbake til brannalarmen i Broadway-musikalen. Den ble vist for stinn brakke på et teater i Pennsylvania i USA. Brannalarmen hyler pip-pip-pip, men i takt med den høye musikken på scenen, slik at publikum ikke får med seg varselet. At brannalarmen får lamper i lokalet til å blinke, går også ubemerket hen, siden blitzlys feier over scenen. Men det ryker kraftig - heldigvis bare fra røykmaskiner.

Merethe med følgespot'en får en melding på øret om at forestillingen bare skal fortsette, helt til det eventuelt blir veldig varmt i lokalet. Produksjonssjefen løper til et skap og får slått av brannalarmen akkurat idet sangen på scenen slutter.

Falsk alarm. Ekte glede.

Del denne artikkelen på:

Alder: Noen år over 32.

Bosted: Ombo.

Stilling: Lystekniker på Stavanger katedralskole (40 prosents stilling).

Utdannelse: Allmennlærer fra Høgskolen i Oslo. Bachelor i teater fra Indiana University of Pennsylvania, master i lysdesign fra Illinois State University.

Karriere: Administrator i Kaptein Sabeltann i Kristiansand dyrepark. Diverse teateroppdrag i Oslo og i USA. Har vært lærer på Ombo. Er produksjonssjef i et barne- og ungdomsteater i Pennsylvania og arbeider der hver sommer.