• Forside
  • Aktuelt
  • - Jeg ville ha kastet seksere etter folk med skriveglede

- Jeg ville ha kastet seksere etter folk med skriveglede

- Jeg ville ha kastet seksere etter folk med skriveglede

- Vi mennesker er født med fortellings-begjær, sa Tore Renberg.

 

Tore Renberg skulle foredra for norsklærere om ungdom og lesing. Åttåt ga han dem nynorsk-kveik.

Det skjedde på en flyplass i 2016. Damen gikk bort til Tore Renberg, som hadde gitt ut sin første bok på nynorsk, nemlig "Du er så lys".

- Den boken lese je ikke, erklærte den pene stavangerdamen.

Ikke desto mindre røpet Renberg, da han forleden holdt foredrag for norsklærere i videregående skoler i fylket, at han kom til å skrive flere bøker på nynorsk. Dette målet ligger nærmere hans eget talespråk og føltes lettere å uttrykke seg på, forklarte han.

Men å skrive korrekt nynorsk, strever han med. Da de fikk manuset til "Du er så lys" på skrivepulten, måtte forlagskonsulentene bruke retteblyanten iherdig, for øvrig en idrett hvor norsklærere har atskillig mengdetrening.

Renberg2

- Språkfeil i nynorsk er ikke så farlig.

- Feil kan elevene alltids lære å rette. Det som teller, er skriveglede. Hvis jeg var lærer, ville jeg ha kastet seksere etter folk med skriveglede, sa Renberg.

Så til ungdom og lesing. Renberg bladde kalenderen tilbake til 1987, da han hadde bolleklipp og drømte om å bli spiss på Liverpool og pornostjerne, jo, vi hørte visst riktig.

Renberg var 14 og et halvt og hadde gått løs på "Forbrytelse og straff"fra 1866 av den russiske forfatteren Fjodor Dostojevski. Lenge før han hadde pløyd gjennom de 600 sidene, konkluderte ynglingen fra Stavanger: Dostojevski er den største.

- Vi kommer til verden med et begjær etter fortellinger. Alle vil bli lest for. Mange gutter slutter å lese når de er 13-14. Det er ikke litteraturen det er noe galt med, men guttene. De har for mye hormoner. Når de blir eldre, begynner atskillige å lese igjen, sa Renberg.

Han ga norsklærerne fem grunner til å lese litteratur.

  • Berikelse. Det betyr at boken har løftet deg, at det finnes et før og etter at du leste.
  • Erkjennelse. Du har forstått noe forfatteren ga deg.
  • Underholdning. Gi elevene en god underholdningstekst og diskutér hvorfor den er så sabla medrivende.
  • Kunnskap. Vi trenger et kunnskapsbasert samfunn, og litteraturen bidrar til dette.
  • Å se med den andres blikk. Gode forfattere har en måte å se verden på som du lærer av.

- Litteratur tar tid å fordøye, i motsetning til musikk, som en kan få i seg intravenøst. Men hvis vi forteller ungdom at noe er vanskelig, blir det vanskelig, advarte Tore Renberg norsklærerne.

Renberg forestillingssalen

Ingen lærere sov i timen da Renberg doserte.

Del denne artikkelen på: