"Da så jeg lyset..."

Drikkevann

Kildevann i Polop

… sa en elev etter besøk på Amjasa, der drikkevann produseres av sjøvann ved hjelp av omvendt osmose. Og hun valgte et studium på NTNU ut fra denne opplevelsen.

Mange realister vil etter endt utdanning jobbe i utlandet eller sammen med folk fra andre land enn Norge. Da er det viktig å kjenne til tenkemåte, språk, kultur og andre måter å løse problemer på.

Elever som har kjemi og/eller biologi som fag i Vg3 får tilbud om studietur til Valencia i Spania. Vi har et godt faglig program, bygget opp rundt temaet VANN.

Spania er et eksempel på et land med stor vannmangel. Denne situasjonen er heller regelen enn unntaket i verden. Vi prøver å vise elevene hva problemene består i, problemer det skaper, og muligheter for å løse problemene. Elevene må daglig levere korte rapporter hvor dagens ekskursjon bearbeides.

Vi leier et stort,  høystandard hus i Albir. Maten lager vi i stor grad sammen om kveldene, og spanske mattradisjoner er toneangivende. En slik ekskursjon er både faglig og sosialt utviklende.

Gruppebilde Valencia

Programmet kan variere noe fra år til år, men ser omtrent slik ut:

  Program
Dag 1 Ankomst Albir. Vi installerer oss i ”Casa nuestra”, blir kjent i nabolaget, handler, lager middag.
Dag 2

Valencia. Vi skal her besøke katedralen på Plaza de la Reina. Videre skal vi kjøre gjennom Ciudad de las Artes y las Ciencias. Individuell lunsj i byen.

I katedralen

Så kjører vi til nasjonalparken La Albufera. Her skal vi ut i båt på en innsjø for å se på livet i en innsjø/våtmark. Etterpå går vi en tur på sandstrand/dyneskog. Her er et helt annet dyre- og planteliv.

La Albufera

 

Flamingo
Dag 3

Ekskursjon til Jávea. Her får vi foredrag og omvisning på et høyteknologisk produksjonsanlegg for vann. Tema: Produksjon av drikkevann fra sjøvann ved hjelp av omvendt osmose. AMJASA.

Amjasa1

  

Amjasa2

Besøk i den gamle katedralen og individuell lunsj i gamlebyen i Jávea. Besøk i landsbyen Polop, som har en kjent kilde.

Dag 4

Foredrag ved Rolf Kvam. Prosjektet ”Sustainable housing” i Spania. Energiforbruk, vannforbruk, inneklima, vedlikehold, konstruksjon og tomtebruk, øvrige driftskostnader. Buss til Villajoyosa. Innkjøp og tillaging av god lunch under kyndig veiledning, på et «skolekjøkken». Profil: Spansk mat.

Mat

 

Matlaging

 

Fellesmåltid
Dag 5

I Santa Pola stopper vi ved et utvinningsanlegg for havsalt (blant de største i verden). Her ser vi på hvordan havsalt utvinnes.

Havsalt

Parque Natural de la Mata: Tema: saltsjøene ved Torrevieja. Vi får foredrag og film for å bli kjent med dette spesielle økosystemet. Lunsj i Torrevieja.

Økosystem de la Mata
Dag 6

El Palmar de Elche. Dette er daddelfarm, vannet med et sinnrikt irrigasjonsanlegg fra maurertiden (1000 år gammelt, står på UNESCO's liste). Klatring i palmer med tau om livet.

Vi går en byvandring i denne eldgamle byen. Individuell lunsj.

Palmeklatring1

 

Palmeklatring2
Dag 7

Escuela Politècnica Superior de Orihuela, Universidad de Miguel Hernandez. Dette er et landbruksuniversitet. Vi får omvisning og foredrag. Disse temaene behandles: Genspleising av tomater. Hvordan drive jordbruk med et konstant underskudd på vann. Hele prosessen: dyrking av vindruer, fremstilling av vin, smaking for å fastslå kvalitet.

Etterpå kjører vi til Orihuela. Her blir det besøk i katedralen og sen lunsj.

Landbruk uten vann

Her løftes to kubber av daddelpalme (som tilhører gresslekten)

Dag 8 Hjemreise
Del denne artikkelen på: