PIS - prosjekt internasjonal solidaritet: ESDA i Ngaoundéré

De aller fleste videregående skoler deltar i et internasjonalt solidaritetsprosjekt. Dette er forankret i læreplanen, både i den overordna delen med menneskerettigheter som en universell verdi, etisk bevissthet og kritisk tenkning, men også i kompetansemål for mange av faga ved skolen. Slik blir solidaritetsprosjektet viktig som del av det elever ved skolen tar med seg videre i livet.

Vilja Refsnes

Elevene har stor medvirkning i valg av prosjekt, ut fra skolens rammer og retningslinjer. Disse sier blant annet at prosjektet skal: 

  • Ha fokus på barn og unge 
    • Med særlig fokus på utdanning og likeverdige muligheter 
  • Ikke støtte misjonsarbeid eller kirke-/moské/synagogebygging eller andre aktiviteter med formål å fremme en religion 
  • Støtte konkrete tiltak, ikke drift Ha lokal forankring 
  • Være transparent med tanke på økonomi og hvordan midlene blir brukt 
  • Være bærekraftig 
  • Ha mulighet for et samarbeid med fokus på fellesskap og erfaringsutveksling

 

Siden 2023 har vi støttet en grunnskole for barn med hørsels- og talevansker; ESDA (Ecole Speciale Deficients Auditifs)i Ngaoundéré, Kamerun. Vi har som mål å lære om forebygging av utenforskap gjennom utdanning, hvordan barn og unge lever i en annen del av verden, og å støtte prosjekter som bidrar til å bedre levevilkår for barn og unge. Gjennom dette arbeidet er målet å bevisstgjøre elevene om kjerneverdiene samfunnet vårt er bygget på.

Hvert år arrangeres det en aksjonsdag, der elevene tar ulike jobber for å samle inn penger til solidaritetsprosjektet. I 2025 går pengene til å bygge nye klasserom. Seks elever og to lærere på studietur vil overvære nedlegging av grunnstein til det nye skolebygget i februar 2025.

ESDA

ESDA ESDA (på folkemunne ofte kalt Døveskolen) i Ngaoundéré ble etablert i 2007, og har mellom 40 og 50 elever hvert år. Her får elevene mulighet til å fullføre grunnskoleeksamen, slik at de kan komme seg videre i utdanningsløpet, og på sikt klare seg selv. Barn som tidligere har levd bortgjemt i skam og har vært en økonomisk byrde for sine familier, får gjennom skolegang ved ESDA et nytt liv. Det sosiale på skolen, det å være en likeverdig lekekamerat for de hørende elevene de deler lokaler med, er vel så viktig som opplæringen i klasserommet. 

Vilja Refsnes

Skolen drives av Den evangelisk-lutherske kirka i byen, men den er åpen for alle, uavhengig av etnisitet og religiøs tilknytning. Skolen tar også imot elever med andre funksjonsutfordringer, som autisme og Downs syndrom. Tilbudet har større pågang enn det er mulig å dekke, med elever fra ulike steder i Nord-Kamerun og sørlige deler av Tsjad. 

Samarbeid med Norsk Misjonsselskap 

For at pengene skal nå frem og bli brukt til formålet, samarbeider vi med Norsk misjonsselskap (heretter forkortet til NMS). NMS har vært i regionen siden 1920-tallet og kjenner landet, regionen, kulturen og folket godt. Midlene fra Stavanger Katedralskole vil i 2025 gå til bygging av to klasserom til Døveskolen. Frem til nå har undervisningen foregått i samme bygg som den ordinære barneskolen, kun adskilt med lettvegger noe som ikke fungerer med tanke på formål og antall elever. NMS har mottatt søknad fra ESDA i Ngaoundéré om å etablere flere klasserom, og det er dette vi nå skal støtte.

Les mer om ESDA

Ønsker du å støtte skolens PIS-prosjekt?

Vipps til 141056

Arbeidsgivere/elever må krysse av for riktig klasse og merke betalingen med elevens navn.

Andre krysser av på “Eksterne givere”